Miljö och arbetsmiljö - är viktigt !

Jag har under en längre tid nu märkt att inom blomsterbranchen satsar inte särskilt många på miljön och arbetsmiljön. Därför skulle jag vilja ägna detta inlägg till att påminna alla om hur viktigt det är att sådant fungerar.

Att ha avfallssortering är lika lätt som att slänga allt i samma papperskorg, om inte lättare eftersom det ryms mer innan säckarna blir fulla! Att sortera hårdplast, mjukplast, glas, stål el liknande och blomsteravfall är jätteviktigt. eftersom mycket av det vi jobbar med är organsikt matrial (levande) så kan vi elda mycket och därför behöver inte mycket egentligen slängas på någon soptipp. Och om vi sorterar resten går det fortare och lättare att återvinna och bli av med.

Detta är de flesta skolorna rent ut sagt kass på så ta och skärp till er nu!!

Det andra jag tänktre på som är bra för arbetsmiljön är att tänka på vilka slags blommor ni köper in till era butiker. Fairtradeblommor är lite dyrare men även fast inte många tror det så finns det många konsumenter som skulle vara beredda att betala lite mer för att veta att alla har det bra.
Fairtrade jobbar för att alla inom blomsterbrachen ska ha det bra, att alla ska ha rättvisa löner och att inte barnarbete ska förekomma bland annat. Det tycker jag är super och ju fler som köper fairtradeblommor så att efterfrågan ökar,destu fler odlare kommer att gå med i det och vi kommer så småningom få en riktigt bra och rättvis branch som gynnar alla!

Idag blev inlägget långt, men jag tycker att det är en sån pass viktig fråga hur vi jobbar nu - och hur vi kan förändra, förbättra och hur vi vill jobba i framtiden :) 



Skrivet av: Malin Fu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0